A 2018-2020-as évek nagy változásokat hoztak az Otthon életében. Újrafogalmaztuk magunkat, mélyremenően elemeztük, hogy mit kívánunk megtartani a régiből, és mit kívánunk lerombolni és teljesen újat építeni. Két dolgot mindenképpen megtartunk, mert mozdíthatatlan falnak bizonyultak.
Nekünk, itt dolgozóknak olyan mélyen identitásunk alapját képezi az, hogy szükségünk van Istenre, a Jézusban véghezvitt megváltásra, hogy Őrá bíztuk magunkat, Neki adtuk az életünket. Lakóinkat tiszteletben tartjuk szabad döntésükben, senkit nem kényszerítünk a hitre, de mi elhatároztuk, hogy eszerint szervezzük az életünket, a mindennapjainkat, és ez meghatározza az itt folyó munkát, terápiát is.
Szenvedélybeteg nőket 18 éves kortól 60 éves korig fogadunk, és néha még ezt is túllépjük. Azoknak, akik beismerik, hogy szenvedélybetegek, megfogalmazódott a vágy bennük, hogy szeretnének változtatni eddigi életükön, hajlandóak együttműködni is a felépülésük érdekében, illetve nincs rehabilitációt akadályozó állapotuk, akkor örömmel adunk esélyt. Nálunk bevált ez az életkori sokszínűség, mint egy női, felépülésbe, változásba beavató ősi közösségi forma.
Terápiás közösségként fontos számunkra, hogy a mindennapjaink rendje, szabályai,
programjai is hordozzák a felépülésükön dolgozó lakóink szükségeit, igényeit, ötleteit.
Egyetlen fő szabály van, hogy a rendszernek, amelyet megalkotnak, maradéktalanul a
felépülést kell szolgálnia, és ki kell iktatni azokat az elemeket, amelyek a régi életmódot
tartják fenn, és nem segítik a változást. A házirend, a napirend, a programok is ezen a szűrőn
mentek át, és lassan, de folyamatosan változnak a mai napig is.
2018-ban, a változások kezdetén megkérdeztük akkori lakóinkat, hogy szerintük miben
látható a változás, a fejlődés, hogyan lehetne azt mérni, hogy valaki növekszik, érik, illetve,
hogy milyen elvárásrendszert építsünk fel ehhez a növekedéshez. Így jött létre a
fázisértékelés, ami tartalmazza ezeket a szempontokat.
Ez kiegészül, összeolvad a Portage-módszerben alkalmazott fázisértékeléssel –
egybedolgoztuk a kettőt, és így vált ez sajátunkká.
A fázisok és a terápia menete összhangban van, a fázisok által diktált elvárások meghatározzák a mentori esetvezetést és a csoportok témáit is – természetesen nagyfokú rugalmasság mellett, és a lakók által meghatározott témákkal módosítva.
felépülést támogató külső környezet keresése, kiépítése, abban való meggyökerezés, lakhatás rendezése
Egyéni elbírálás alapján születik döntés a terápia további menetéről.
A fázisváltások önreflexió és a csoport visszajelzése alapján történnek.
Hosszú éveken át ösztönösen, most már tudatosan építjük a terápiát szenvedélybeteg nők köré. A speciális női témáinkkal való munkához biztonságos, szeretetteljes, figyelmes teret adunk.
Csak néhány ilyen fontosabb specifikum:
Egyéni kísérésünk és foglalkozásaink is megcélozzák ezeket a területeket. Mindent megteszünk azért, hogy lakóink értékeikben, erőforrásaikban, önismeretükben, én-határaikban megerősített erős, életteli nőkké válhassanak, akik felismerték, hogy létezésük célja nemes, tiszteletre, megbecsülésre méltó ajándék. Ezek által a felismerések által tudnak szembenézni a fájdalmaikkal, nehézségeikkel, pozitív-negatív érzéseikkel.
Portage programelemeket építettünk be a programunkba, és ezt a módszert követve szándékozzuk a rehabilitációs programunkat fejleszteni. A kanadai gyökerű módszer a józan, tevékeny életvitelre készít fel, hatékonyan segíti a társadalmi beilleszkedést. Önsegítő elemeket bőséggel tartalmazó koncepció, amelyben a cél a teljes önállóság, kiteljesedés, önmagáért és a közösségért végzett, értelmes munka. Az erre a pontra való eljutáshoz segítünk a belső erőforrások megerősítésével, értékrendek kialakításával, a realitáshoz való viszony kiépítésével, az önbecsülés megerősítésével és az alkalmazkodás megtanulásával. A személyiség megérlelésével igyekszünk eljuttatni őket arra a pontra, amikor felismerhetik, hogy képesek az életükért felelősséget vállalni, és értelmes, teljes életet tudnak élni. Mindez az életkészségek elsajátítása által fog működni egyre jobban és jobban az őt körülvevő világban – ezt a tanulási folyamatot tesszük lehetővé számukra.